Pličina Pupak u arhipelagu Palagruže


Arhipelag Palagruže, najudaljeniju pučinsku otočnu skupinu u Jadranskom moru, čine otoci Vela i Mala Palagruža, 13 hridi i otočić Galijula s pličinom Pupak.


Arhipelag Palagruže, najudaljeniju pučinsku otočnu skupinu u Jadranskom moru, čine otoci Vela i Mala Palagruža, 13 hridi i otočić Galijula s pličinom Pupak. Ime Palagruža potječe od grčke riječi pélagos, što značiotvoreno more ili pučina, no ta se riječ u prenesenom smislu može interpretirati i kao "more nevolja" ili "opasan pomorski put". To je otočje u središtu Jadranskoga mora, zahvaljujući svojem geografskom položaju, još od antike bilo jedna od najvažnijih navigacijskih orijentacijskih točaka na sjecištu plovnih putova. O jedinstvenom i iznimnom značenju maritimnog položaja otočja Palagruže najzornije svjedoče nalazišta brojnih brodoloma koji pružaju obilje novih informacija o trgovini i trgovačkim vezama između proizvodnih središta na prostoru zapadnog Sredozemlja i područja na Jadranu, te o načinu i kontinuitetu plovidbe tim arhipelagom od 5. st. pr. n. e. do 20. stoljeća.

Fotoalbum

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg

Na tim nalazištima stručnjaci Odjela za podvodnu arheologiju Hrvatskog restauratorskog zavoda niz godina provode istraživanja s ciljem očuvanja i prezentacije podmorske kulturne baštine, zaštite ugroženih ostataka brodoloma i njihove znanstvene interpretacije. Tijekom dosadašnjih istraživanja, financiranih sredstvima Ministarstva kulture i medija RH (voditelj: Jurica Bezak, konzervator arheolog, Odjel za podvodnu arheologiju, Služba za arheološku baštinu) otkriveno je osam podmorskih arheoloških nalazišta, od kojih se čak sedam nalazi u podmorju pličine Pupak. Dosadašnje rezultate zaštitnih istraživanja najzornije predstavljaju otkrića prvog antičkog brodoloma u našem podmorju s teretom ingota olova, nalaza nekoliko novih i dosad nepoznatih tipova amfora (starih 2300 godina) i sačuvanih plodova maslina, brojnih nalaza brodske opreme i naoružanja mletačkog broda iz 16. st., otkriće ostataka britanskoga trgovačkog broda "Lord Cathcart", kao i uspješna identifikacija olupine talijanskoga trgovačkog parobroda "Centauro", koji je 1926. godine potonuo nakon udara u vrhove pličine Pupak. (JB)


Postavke pristupačnosti